קסדות לאופנועים - כיצד נבחר קסדה לאופנוע

קסדות לאופנועים - בטיחות / נוחות / סוגי קסדות אופנועים

לפי כל המחקרים כשמדובר באופנוע קסדה היא המיגון האפקטיבי ביותר בזמן תאונה.
קסדות אופנועים מונעות כ 30% של תוצאות קטלניות במקרה של תאונות אופנועים וברוב המקרים של תאונות קטלניות באופנועים היא מצילת החיים מספר אחת.
קסדות לאאופנועים מונעות תוצאות קטלניות לרוכבי אופנועים המעורבים בתאונות דרכים שכן, אחת התוצאות הקטלניות בזמן תאונות דרכים בהם מעורבים אופנועים היא פגיעת ראש. פגיעות ראש שחלקן הגדול גורמות למוות מידי או פגיעה אנושה ובלתי הפיכה בתפקודו המוטורי והשכלי של רוכב האופנוע.

בטיחות הקסדה:
ככל שהקסדה מכסה חלק קטן יותר כך היא פחות מגנה על ראשו של הרוכב.
הדבר העיקרי והמרכזי שכדאי להקפיד בבחירת קסדה היא היכולת של הקסדה להגן על ראש הרוכב ולספוג זעזועים במקרה של תאונת דרכים ברכב דו גלגלי
כמובן, חשוב מאוד שלקסדה יהיה תקן אירופאי ערך מוסף הוא מספר כוכבי הבטיחות הנמדדים ע"י sharp.

אורך חיי הקסדה:
אורך חיי הקסדה תלוי קודם כל בשימוש ונמדד על פי הוראות היצרן ולפי תנאי השימוש בקסדה.
כמו כן, חיי הקסדה תלויים באיכות החומרים ממנה היא עשויה וזמן השימוש בה
מבדיקה של העמותה הבריטית למען הבטיחות בדרכים (ROSPA), עולה כי 15%-16% מכלל הנזקים לקסדות היו במגן הסנטר, מה שמראה את חשיבותו, 
בחלק מהקסדה המלאה.חוקרים הראו שהפגיעות בפנים ובלסת הן שכיחות בתאונות דרכים ובנוסף, מגן הסנטר הוא גם סופג אנרגיה ומגן על הפנים בעת פגיעה.
לכן, חבישת קסדה עם פחות כיסוי נעדרת הגנה זאת, כך שככל שהקסדה מכסה חלק קטן יותר כך היא פחות מגנה על ראשו של הרוכב.חוקרים אחרים גם הדגישו שמגן הסנטר מונע מהחלק הנמוך של המצח והצדעים להיפגע כשהקסדה זזה.

נוחות ותאימות הקסדה

תאימות הקסדה: על הקסדה להיות תואמת בדיוק לראש. ישנם מבנים מידות וגדלים שונים של קסדות התואמות לצורות שונות של ראשים.
גדלים: כל דגם מגיע במידות שונות -  S, M, L, XL  מידת הקסדה נקבעת על ידי היקף הראש באזור הרקה.

נוחות הקסדה
: הנוחות של הקסדה בעלת חשיבות רבה מכיוון שהיא משמשת את האופנוען שעות על גבי שעות,
לכן עליה להיות קלילה ככל האפשר במשקלהוכמו שצויין מעלה יש לבדוק את תאימותה מבחינת הגודל לראש הרוכב.
ריפוד פנימי: כדאי לבדוק את דרגת ועובי הריפוד וכן, מומלץ לרכוש קסדה שהכריות והריפוד הפנימי ניתן להוצאה דבר שיאפשר ניקוי או בעת הצורך אף להחליף את הריפוד בחדש.משקף: בדקו את טווח הראייה במשקף ואת עמידותו לשריטות וכן האם ניתן להחליף משקף בקסדה בעת הצורך האם הוא פריק.
אבזור נלווה: האם היא עם הכנה או כדאי בנוסף לבדוק את המוכנות של הקסדה לחיבור דיבורית פנימית והאם יש חורים לאוזניות,או לחליפין לקנות קסדה עם דיבורית הכוללת כחלק ממנה דיבורית פנימית בקסדה.קיימים שלשה סוגים של קסדות אופנועים:

קסדות מלאות - קסדות שלמות / קסדות פולפייס 
קסדה שלמה: היא הבטיחותית והעמידה ביותר במקרה של חבטות כתוצאה מתאונה, קסדה זו  מכסה את כל הראש מהחלק העליון של הגוגלגולת ועד החלק התחתון איזור הסנטר.קסדה שלמה היא בעלת משקף מגן וכשמדובר במשקף המגן בקסדה יש לבחון ולבדוק במעמד הקניה את שדה הראייה ואיכות המשקף ועמידותו לשריטות.בנוסף היות וקסדה זו חמה מומלץ לבדוק את הפתחים של האיוורור שימצאו בדרך כלל בחלק העליון של הקסדה.

קסדות שלשת ריבעי 3/4: 
מה שמבדיל אותן מקסדה שלמה הוא שבניגוד לקסדה שלמה אין את החלק התחתון שמתחת למשקף דבר שמפחית את בטיחות הקסדה במקרה של חבטה בחלקים התחתונים של הראש.דבר הגורע רבות מבטיחות הקסדה בזמן מכה בחלק התחתון של הראש, שכן, אין מה שיבלום את הזעזוע הנוצר.

קסדות חצי לאופנוע (כבר לא חוקית) :
קסדת החצי, נטולת אזור אחורי קעור ולכן היא מכסה רק את החצי העליון של הגולגולת, ואינה מספקת כל הגנה לפנים מהאוזניים מטה.
קסדות אלו המכסות את החלק העליון של הגולגולת הראש בלבד לא מומלצות! והוצאו מחוץ לחוק עקב אי בטיחותם לרוכב האופנוע והקטנועב 16 בנובמבר, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, שמטרתה לאסור שימוש בקסדות חצי בקרב רוכבי האופנועים והקטנועים. על פי הצעת החוק שאושרה, "לא ירכב אדם על אופנוע או על קטנוע ולא ירכיב אדם אחר אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה ובלבד שהקסדה תגן על מרב שטח ראשו של אדם". שינוי החוק נבע רבות עקב התאונה הידועה ביותר בנושא זה שגרמה למותו של הכדורגלן הידוע אבי כהן בה השופט ציין: "תוצאת התאונה הייתה יכולה להיות אחרת אילו חבש המנוח את הקסדה לראשו ורכס אותה נכון"
 קסדת שטח לאופנוע

קסדות שטח לאופנועים

קסדות שטח יהיו אווריריות ושלמותלהגנה מפני כל חבטה אפשרית

קסדת שלשת רבעי לאופנוע

קסדות שלשת רבעי 3/4

קסדת שלשת רבעי פחות בטוחה מקסדה מלאה שכן, אין כיסוי לחלק התחתון ולא תגן מפני חבטה תחתונה

קסדה חצי לאופנוע

קסדת חצי לאופנוע

קסדות חצי אלו קסדות לא מומלצות ובעלות הגנה מוגבלת ביותר במקרה של תאונה