אופנועים - תאונות דרכים ברכב דו גלגלי (נתוני הרשות)

מחקר הרשות לבטיחות בדרכים - אופנוע הוא הרכב הקטלני ביותר על הכביש לנוסע בו

הסטטיסטיקה בדבר מעורבות רכב דו גלגי בתאונות דרכים קטלניות: כמעט 125 אלף כלים דו-גלגליים רשומים במשרד הרישוי כיום, כ-4.2% מצי של כמעט 3 מיליון כלי רכב. שיעור מעורבות אופנועים בתאנות דרכים קטלניות וקשות בצי זה, לפי נתוני 2014, עמד על לא פחות מ-18.4% - פי 4.4 מחלקם בצי הרכב, וכמעט פי 11 מחלקם בכלל הנסועה של צי הרכב במהלך השנה. שנה מאוחר יותר, ב-2015, עלה שיעור מעורבותם בתאונות קשות וקטלניות לכמעט 21% - הנתון הגבוה והמדאיג ביותר מתחילת העשור.ממצאי הרשות: אופנוע הוא הרכב הקטלני ביותר על הכביש לנוסע בו!, במהלך 2015 נהרגו על כבישי ישראל 56 רוכבי אופנועים וקטנועים, שיא שלילי מתחילת העשור. עוד עולה כי מ-2010 ועד 2015 נהרגו או נפצעו קשה לא פחות מ-2,309 בני אדם בתאונות בהן היו מעורבים אופנועים או קטנועים, כ-400 בני אדם בממוצע לשנה. מדובר במספרים המייצגים גם את מידת הסכנה שברכיבה על אופנוע בישראל

הקשר בין נפח האופנוע לשכיחות חלקו בתאונות רכב דו גלגלי

הסטטיסטיקה תאונות הדרכים ברכב דו גלגלי אופנועים וקטנועים בשש השנים האחרונות בין 2010 - 2015 היו כ 2,339 תאונות אופנועים וקטנועים במידות נפח שונות. החלוקה לפי קטגוריות נפח וסוג דרך? לפי נתוני הרשות שיש קשר הדוק בין נפח המנוע של הכלי המוטורי הדו-גלגלי לבין נתוני התאונות. יש לזכור כי שוק הרכב הדו-גלגלי בישראל נוטה באופן ברור ומובהק לטובת קטנועים בנפחי מנוע קטנים. משלל סיבות בהן ההסיבה העיקרית שהיא מחיר נמוך יותר של עלות ותחזוקה נמוכה יותר של אופנוע וקטנוע בנפח נמוך מאשר אופנוע בנפח גבוה מה עוד שעלות ביטוח חובה שעלה בשיעור גבוה בתחילת העשור ובנוסף עלות ביטוח מקיף שרק לחלק קטן מהרוכבים יש אפשרות לשלם. רכב דו גלגלי חלוקה לנפחים ומעורבות בתאונות: עד 125 סמ"ק (רוב מוחלט לקטנועים) - 44% מהתאונות (1,017), וחלק הארי שלהן (77%) בתחום העירוני ובמהלך השבוע. 125-400 סמ"ק (רוב לקטנועים) - 32% מהתאונות (747), 64% מהן בתחום העירוני ובמהלך השבוע. 400 סמ"ק ומעלה (רוב לאופנועים) - 25% מהתאונות (575), 60% מהן בתחום הבינעירוני וגם בסופי שבוע.תאונות דרכים באופנועים וקטנועים ומעורבות לפי גילאים: מנתוני הרשות עולה כי מעורבותם של רוכבים צעירים יחסית (עד גיל 24) בתאונות דו-גלגליות קשות וקטלניות, גבוה משמעותית מחלקם במספר מחזיקי הרישיון בכלל וגבוה פי יותר מ-4 מחלקם בקרב מחזיקי רישיון רכיבה. בנוסף, ככל שנפח המנוע קטן יותר (אחוז גדול יותר של קטנועים על פני אופנועים) גדל שיעור המעורבות של רוכבים צעירים בתאונות קשות וקטלניות. בחינת התאונות לפי מיקום התאונה וגילאי המעורבים, עולה כי רוכבים צעירים נוטים לטעויות בשיקול הדעת לגבי כניסה לצמתים, שכן שיעור ההפגעות שלהם בתאונות-צומת, גבוה במיוחד. עוד עולה כי מחציתם נפגעו בשעות הערב והלילה.סוגי התאונות ברכב דו גלגלי: מניתוח הרשות עולה כי כשליש מסך תאונות הדרכים הקשות והקטלניות (759) מוגדרות "תאונות עצמיות", תאונות עצמיות של אופנועים וקטנועים כוללות התנגשות עם עצם דומם, החלקה, ירידה מהכביש או עלייה על מדרכה ונפילה. ככל שנפח המנוע עולה גדל גם אחוז התאונות העצמאיות בקרב כלל התאונות. לדברי הרשות, הסיבות השכיחות לתאונות עצמיות הן רכיבה במהירות מופרזת שאינה מתאימה לתנאי הדרך, חוסר במיומנות רוכב או תשתית לקויה.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
לפי הנתונים הקטלניים הללו על רוכב האופנוע לנהוג במשנה זהירות ומעבר לנהיגה זהירה יש חשיבות באיכות המיגון של רוכב האופנוע בראשו קסדות לאופנועים איכותיות בעלות תקן מחמיר והחשיבות לרכיבה עם קסדה שלמה, מגני גוף וכשמדובר באופנוע יש להקפיד על טיפולים תקופתיים שוטפם ועל שימוש בחלפים מקוריים ואיכותיים.